Verhoogde bloeddruk

Het hart pompt bloed in de bloedvaten door zich bij elke hartslag samen te trekken en dan weer te ontspannen. Dit geeft een bepaalde druk in de bloedvaten: de bloeddruk. Een hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

De bloeddruk heeft 2 waarden:
– Bovendruk (systolische bloeddruk)
Deze wordt gemeten als het hart samenknijpt. Dan is de druk het hoogst.
– Onderdruk (diastolische bloeddruk)
Deze wordt gemeten als het hart zich ontspant. Dan is de bloeddruk het laagst.

Wanneer de bloeddruk hoger is dan 140/90 mmHg, spreekt men van een te hoge bloeddruk. Bloeddruk schommelt voortdurend, door beweging, praten, het moment op de dag en emoties. Een te hoge bloeddruk kan dus pas worden vastgesteld na meerdere metingen. De arts zal misschien een 24-uurs meting voorstellen.

Bij een langdurig of ernstig verhoogde bloeddruk kun je last hebben van de volgende klachten:

• hoofdpijn
  • vermoeidheid
  • misselijkheid en braken
  • kortademigheid
  • rusteloosheid
  • wazig zien

Dieetbehandeling
Naast leefstijladviezen zoals voldoende beweging en leren omgaan met spanningen/stress, heeft ook de voeding een belangrijke rol. Bij overgewicht is belangrijk om een gezond(er) gewicht na te streven. Daarbij is het optimaliseren van een gezond eetpatroon, met zo weinig mogelijk zout een belangrijk aandachtspunt.

Het optimaliseren van een eetpatroon dat bij je past, en je dus beter vol zult houden, is een belangrijk streven in de dieetbehandeling.

Als het aanpassen van de leefstijl niet voldoende helpt, kunnen medicijnen nodig zijn om de bloedwaarden te laten dalen.

Gezondheidscentrum De Goorn
Dwingel 3,1648 JM, De Goorn