Darmproblemen

Maag-darmklachten komen veel voor tijdens het sporten. Ruim dertig procent van de duursporters heeft hier wel eens last van. De maag en darmen vormen een belangrijk onderdeel van ons spijsverteringsstelsel. Hier vindt de vertering en opname van voedingsstoffen en vocht plaats. Wanneer er iets mis gaat in deze vertering of opname kan dit leiden tot veel klachten, zoals brandend maagzuur, pijn in je zij, opgeblazen gevoel, wisselend ontlastingspatroon (verstopping en diarree), winderigheid, buikpijn, vermoeidheid of ongewenst gewichtsverlies. Afhankelijk van de tak van sport komen deze klachten in meer of mindere mate voor. 

Voorbeelden van enkele darmproblemen zijn:
• Obstipatie
• Diarree
• Coeliakie
• Ziekte van Crohn
• Colitis ulcerosa
• Prikkelbaar darmsyndroom

Dieetadvies
Een gezonde voeding kan klachten helpen verminderen en de kwaliteit van leven verhogen. Omdat darmklachten en -aandoeningen zo divers zijn, is het belangrijk om een dieetadvies te krijgen dat goed is afgestemd op jouw specifieke klacht(en). Zo’n persoonlijk advies kan je helpen om je klachten te verminderen en helpt je te voorkomen dat je door een eenzijdig onvolwaardig eetpatroon op de langere termijn tekorten creëert. Dit alles zodat jij niet meer belemmerd wordt tijdens het sporten.

Fodmapdieet bij Prikkelbaar Darmsyndroom

Ben je bekend met het prikkelbaar darmsyndroom (PDS)? Wellicht kan het FODMaP-dieet je helpen om je darmklachten te verminderen en onder controle te krijgen. Lees hier meer over het fodmapdieet. 

Gezondheidscentrum De Goorn
Dwingel 3,1648 JM, De Goorn

Iris: woensdag 08:30-18:00

Louise: maandag, dinsdag & donderdag 08:00-17:30

7 + 15 =