Tijdrijden

Inmiddels staat John Veerman uit Volendam bekend in de tijdritwereld als tempobeul maar dat harde fietsen kon hij niet van de een op de andere dag. Het was 2014 dat de weegschaal nog 102 kg aangaf en hij vaststelde dat zijn conditie ver onder de maat was. Daartoe pakte hij zijn fiets. De eerste rit van 100km vielen hem ‘bar zwaar’. Die rit eindigde namelijk voortijdig in Wognum.  In de berm aldaar met een hongerklop, helemaal stuk, liet hij zich oppikken door zijn vrouw. Werk aan de winkel dus. Hier zijn verhaal:

Schommelend gewicht

“Hoewel het, naar mate ik meer ging trainen, conditioneel gezien steeds iets beter ging en mijn gewicht afnam tot ongeveer 90 kg, bleef ik problemen houden met mijn voeding. Bijna elke rit monde uit in een hongerklop. Ik probeerde dit te voorkomen door vooraf, tijdens en na elke rit steeds meer te eten maar hierdoor bleef mijn gewicht  schommelen terwijl ik er graag nog wat kilo’s af wilde hebben.

Lezing Sportvoeding

Toen ik zag dat Louise een voorlichtingsavond over sportvoeding gaf, besloot ik deze bij te wonen zodat ik hier mijn vragen en belemmeringen zou kunnen bespreken.

Dat heeft zijn uitwerking niet gemist!

Tijdens de lezing kreeg ik al veel praktische adviezen en leerde ik meer over wat ik het beste rondom de training zou moeten eten. In de consulten erna leerde ik ook hoe mijn gewicht verder kon verlagen zonder dat ik een hongerklop opliep of dat dit ten koste zou gaan van mijn kracht tijdens de trainingen. Over het algemeen moest ik minder en anders eten! En er moest meer regelmaat komen.

Grip op eetpatroon

Het gevolg was dat ik in sneller dan vooraf gehoopt afviel tot 80 kg. Ik kreeg echt grip op mijn voeding en voelde me steeds fitter worden, en vooral, en niet geheel onbelangrijk; ik ging steeds harder rijden. Mijn vermogen nam enorm toe.

Grenzen Verleggen

Doordat ik harder ging rijden begon ik mijn grenzen te verleggen. Na wedstrijden op het strand ging ik ook deelnemen aan tijdritwedstrijden. En lang niet onverdienstelijk, al zeg ik het zelf. Korte tijdritten maar ook nam ik deel aan de Monstertijdrit (138km) wat best een uitdaging is, ook qua voeding.

Blessureleed

Helaas volgde na dit hoogtepunt een periode van 8 weken verplichte rust door een onfortuinlijke val tijdens het district kampioenschap. Doordat ik zo lang mijn fiets niet kon pakken, was ik bang voor gewichtstoename. Ook toen heb ik even contact gezocht met Louise en heeft zij mijn voedingsschema aangepast. Hierdoor hield ik gedurende die 8 weken mijn gewicht op peil en kon ik zonder eerst weer kilo’s te moeten verliezen, de draad na mijn blessure meteen weer oppakken met een podiumplaats als gevolg! Ik heb echt ondervonden hoeveel invloed voeding ook op je prestaties kan hebben!

Dit jaar heb ik de KNWU Districtkampioenschap tijdrijden 2019 op mijn naam weten te schrijven. Helemaal super! Ik ben blij dat ik mijn (sport)voeding en gewicht nu onder controle heb!

John Veerman

 

 

 

Mountainbiken

Aart ging na een periode van krachttrainen steeds meer fietsen. Hij merkte echter dat hij na trainingen naar ammoniak rook. Via google kwam hij erachter dat dit veroorzaakt werd doordat hij verkeerd at. Hij gebruikte eiwitten als energiebron las hij en wilde graag weten hoe hij dit beter kon aanpakken.

Prikkelbare darmsyndroom

Prikkelbare darmsyndroom Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat 30 – 50% van de duursporters te maken krijgt met darmproblemen. Tijdens langdurige inspanning worden zij geplaagd door buik- en darmkrampen, aandrang, winderigheid en

Afvallen voor sportprestatie

Tim belde 2 jaar geleden op. Hij was van plan een monstertocht van 600 kilometer en 8.000 hoogte meters te kunnen volbrengen. Alleen moest er lichamelijk en conditioneel nog wel het een en ander gebeuren. Met wat minder kilo’s zou dat makkelijker gaan….

Marathon

Als allround sporter en vader van 3 kinderen stond een knappe marathon lopen bij Casper hoog op zijn bucketlist. Daarvoor wilde hij ook zijn voeding verbeteren. Na persoonlijke analyse bleek dat ik al goed op weg was, maar dat er zeker nog wat ruimte voor verbetering mogelijk was.

Tijdrijden

Inmiddels staat John Veerman uit Volendam bekend als tempobeul in de tijdritwereld maar dat harde fietsen kon hij niet van de een op de andere dag. Zijn voorliefde voor tijdrijden begon met het ‘stofvrij maken” van zijn fiets nadat hij vaststelde dat zijn conditie slecht was en hij ruim 20 kilo te zwaar was. Lees hier hoe hij zoveel afviel, waar hij tegenaan liep en hoe het nu gaat.

Openwater zwemmen

Gerda wilde weten wat ze moest eten om het IJsselmeer over te zwemmen. De overtocht van Stavoren naar Medemblik is 21,4 km en tijdens deze ruim zeven uur durende overtocht wilde ze de juiste sportvoeding. Hiervoor klopte ze bij Groot in de Praktijk aan.

Coeliakie

Toen bij Eric Coeliakie werd vastgesteld baalde hij erg. Als fanatiek wielrenner vroeg hij zich af of hij zijn oude niveau wel weer zou kunnen halen en ook was hij erg op zoek naar wat hij het beste kan gaan eten tijdens het fietsen. De meest gangbare tussendoortjes op de fiets bevatten namelijk allemaal gluten.

Diëtistepraktijk Louise Groot
Gezondheidscentrum De Goorn
Dwingel 3, 1648 JM, De Goorn

KvK: 58766286
AGB-code praktijk: 2451818

Openingstijden:
Maandag t/m donderdag
van 8:00 tot 17:30
Vrijdag gesloten

3 + 5 =