Misleidende reclameHeerlijk: Gebakken lucht met virtueel fruit

Voedselfabrikanten krijgen ontzettend veel ruimte voor hun misleidende reclame. Kleurrijk fruit, kreten als: ‘ 75% fruit’, ‘alleen natuurlijke suikers’ en mooie slanke en/of lichtblauwe verpakkingen. De marketeers proberen van alles om de consument te misleiden en te laten kiezen voor hun product. Maar komt het ogenschijnlijk gezonde uiterlijk overeen met de inhoud? Met welke strategieën wordt men het meest misleid?

Zojuist liep ik hier om vijf uur door de plaatselijke supermarkt. Huppelende kinderen lieten zien dat het meegaan naar de supermarkt een waar uitje is. Ik stond bij de ontbijtgranen. Een jongentje van ongeveer vijf jaar smeekte zijn moeder om de Cocopops. Een ander meisje van ongeveer acht jaar vertelde haar moeder wijs dat er in een andere variant van Cocopops nu ‘balletjes’ zitten en deze “echt héél lekker zijn”. De moeder keek nog even op de achterkant van het pak, keek niet begrijpend op en het pak belande schouderophalend in haar winkelwagen.

Muizenporties

Ik merk dat mensen het erg lastig vinden om te bepalen of een product gezond of minder gezond is. Hier spelen marketeers veelvuldig op in. Dat begint al met de portiegrootte.  Op de etiketten staan allerlei verschillende eenheden. Ik pakte ook maar eens twee pakken ontbijtproducten, 1 pak Cruesli rozijnen en 1 pak Cruesli Balans.

Op de verpakking staat de gemiddelde voedingswaarde per 100 gram, per portie en per bereide portie. Dat is te vergelijken zou je zeggen. Maar…. Op het pak van Cruesli Balans staat dat 1 portie 30 gram is, op het pak van Cruesli Rozijnen staat dat een portie daarvan 45 gram is. Zet je de calorieën van de ongelijksoortige porties naast elkaar alsof ze even groot zijn, dan lijkt de Cruesli Balans behoorlijk caloriearm. Pure misleiding! En dit terwijl in de praktijk mensen echt niet minder eten van Cruesli Balans en dat zowel 30 als 45 gram héél erg weinig is.

Dan nog de gemiddelde voedingswaarden per bereide portie. Om het nog wat ingewikkelder te maken bestaat een bereide portie Cruesli Rozijnen uit 45 gram met 100 gram magere yoghurt en een portie Cruesli Balans uit 30 gram met 125 gram magere melk.

Misleidende reclame

Minder vet

Ook schreeuwt de verpakking van Cruesli Balans gezond te zijn met kreten als ‘40% minder calorieën dan andere krokante muesli’, ‘luchtig en verantwoord’, ‘Blijf op gewicht met balans van Quaker”. De lichtblauwe kleur die algemeen wordt aangezien als caloriearm product versterkt dit. Een kreet als “0% vet” blijkt het ook altijd goed te doen. Zelfs op een lolly – waar bij mij weten nog nooit vet in heeft gezeten!!!! Dit omdat vet de boosdoener zou zijn in de voedingswereld . Wellicht verwacht je hierdoor dat je een gezond, mager product in handen hebt. Echter blijkt het veelal vervangen te zijn door suiker. Als je pech hebt ook nog door allerlei smaakstoffen. Daarnaast wordt er veelal extra zout toegevoegd om het smaakverlies door minder vet te compenseren.

‘Gezonde’ producten vol suiker, ‘grootmoeders’ recepten met een waslijst aan E-nummers, valse gezondheidsclaims op ‘bacteriecultuurverbeterende’ yoghurt en zogenaamde ‘natuurlijke’ producten die helemaal niet zo ‘natuurlijk’ blijken te zijn…Voedselfabrikanten passen ze veelvuldig toe om hun – vaak ongezonde en onnatuurlijke – producten te verkopen.

Een alerte consument telt voor…. Lees hier meer over misleidende marketing.